if ( function_exists('yoast_breadcrumb') ) {yoast_breadcrumb('');}

Altos e baixos #46 | maart 2024

6 april 2024

In Maart kregen we bezoek uit Nederland, speelden we toerist in eigen omgeving en maakten we weer een tripje naar prachtig Lissabon. In deze blog lees je alles inclusief veel tips voor je eigen trips!

–> Lees hier alle Altos e Baixos

Ons dagelijks leventje thuis

Buiten alle tripjes die we maken en waar ik vooral veel over deel op Social Media, zijn we natuurlijk ook gewoon (soms ;)) lekker thuis, in ons huisje in een klein dorpje, aan de voet van het natuurpak Serra de Aire e Candeeiros. Iedere maand deel ik in deze blog waar we ons zoals mee bezig hebben gehouden in de dagen en weken dat we thuis zijn geweest.

Bezoek en toerist in eigen omgeving (o.a. leiria, óbidos, Santarém)

We begonnen deze maand met bezoek uit Nederland. Dit keer kwamen de ouders van Dennis een weekje bij ons op bezoek. En bezoek betekent voor ons vaak ook vakantiegevoel in eigen omgeving, ook al blijven we in de avonden wel een paar uurtjes doorwerken

Alenquer

Op 1 maart reden we richting Lissabon om hen op te halen en maakten we onderweg zelf nog een toeristische stop in een stadje dat we nog niet eerder gezien hadden; Alenquer. Een klein, gezellig en mooi stadje waar een mooi riviertje doorheen stroomt. Ideaal om een rondje doorheen te wandelen en te genieten van de mooie pandjes en straatjes.

Daarna was het tijd om de schoonouders op te halen op het vliegveld. Voordat we naar huis reden, namen we uiteraard eerst nog even tijd voor een lekker etentje bij Honest Greens in Parque das Naçoes (onze standaard plek om te eten als we gaan vliegen of weer terug komen, en ondertussen ook van onze ouders haha ;).

Leiria

Ondanks dat het weer niet iedere dag heel erg mee zat, hebben we er toch een mooie week van gemaakt met z’n viertjes. We hebben veel gezellige tripjes gemaakt, veel gezien, en natuurlijk heerlijk gegeten. Zo zijn we in Leiria geweest, vooral omdat hier een fijne shopping is waar we van de regen konden schuilen. Maar gelukkig kwam ook de zon nog door zodat we ook fijn hebben kunnen wandelen door de stad. We aten heerlijk bij ook voor ons een nieuw restaurant in Leiria: Restaurant Olive.

Óbidos & Caldas da Rainha

Ook brachten we een bezoek aan Óbidos tijdens het chocoladefestival. Dit was voor ons de tweede keer dat we in Óbidos waren tijdens dit festival. We vonden het niet súper bijzonder, maar als je toch naar Óbidos wilt, is dit wel een leuk moment om mee te pikken. Het stadje leeft en je proeft en koopt natuurlijk heerlijke chocolade. Vanuit Óbidos deden we nog een rondje Caldas da Rainha, waarna we de dag afsloten met een etentje bij restaurant Traçadinho.

Santarém

Natuurlijk zijn we ook samen in Santarém geweest, aangezien dit voor ons één van de dichtbijzijnste steden is en de stad stikt van de goede restaurants! 🙂 Santarém is erg leuk om even doorheen te wandelen, de uitzichtpunten te bezoeken en een koffietje te drinken (ik moet toch echt eens een blog gaan schrijven, met naast restaurants, meer tips over deze stad!). We deden trouwens ook voor de eerste keer de gemarkeerde stads-/natuurwandeling die ons verraste (PR1- Encosta do Sol)! Zeker een aanrader voor als je van wandelen houdt en je de stad Santarém komt ontdekken. De wandeling komt langs de twee bekendste uitzichtpunten, leuke plekjes in de stad en een stukje natuur, aan de rand van de stad. We aten bij Black Frog, wat één van onze favoriete restaurants in Santarém is.

Parque Serra de aire e candeeiros

We zochten ook nog de natuur op in het natuurpark dat grenst aan ons huis; Serra Aire e Candeeiros. Vanaf het dorpje Alvados en omgeving kun je prachtige wandelingen maken. En een lunchpauze bij restaurant Cova da Velha in het dorpje ernaast stelt nooit teleur. Op de terugweg even een snelle workout tussendoor om in vorm te blijven, haha.

Terug naar Lisboa

De dag dat mijn schoonouders naar Nederland vertrokken, was het weer tijd voor Honest Greens! Het regende het ongelofelijk hard, en dit zorgde zelfs voor een aantal uur vertraging van hun vlucht. Wij proberen altijd te profiteren van een tripje naar Lissabon, en dit keer bleef dat bij een bezoekje aan het overdekte winkelcentrum Colombo :).

Water, water en nog meer water

Gesproken over regen… Dat was me een maandje wel! Een bekende Portugese gezegde is “Abril, aguas mil”, waarmee ze bedoelen dat er veel regen in april valt. Maar die gezegde mogen ze voor dit jaar wel veranderen naar “Março aguas mil”, al bekt dat net wat minder lekker natuurlijk ;). Vorige maand viel er flink wat regen, maar deze maand deed er nog een schepje bovenop. We hebben nog niet eerder zoveel regen in één periode gehad. Dit bracht wel bijzondere natuurverschijnselen met zich mee, waaronder hoge rivieren, watervallen en spuitend water. Tussen de buien door pakten we onze kans om onze wandelingen te combineren met het bewonderen van al het water op deze plekken. Zo gingen we bijvoorbeeld regelmatig even kijken bij de oorsprong van de Alviela rivier vlak bij ons huis. De natuur kan het gebruiken, en er komt vast en zeker weer een tekort in de zomer, maar dit is dan wel weer héél veel…

Gelukkig is het dan wel weer zo dat áls de zon dan schijnt, het meteen ook héérlijk warm aanvoelt. Dus dat werd steeds pakken wat je pakken kan!

Een aanrijding en de autogarage: geduld, geduld, geduld

Na ons tripje naar Salvaterra vorige maand, hadden we helaas een kleine aanrijding gehad waarbij twee flinke auto’s achterop ons knalden. Dat was even schrikken, maar gelukkig was iedereen ongedeerd. Behalve de auto’s… Onze auto had een flinke deuk in de achterklep en een kapot achterlicht. De andere twee auto’s konden niet meer verder rijden en werden met een trailer opgehaald. Wij konden gelukkig doorrijden, maar toen begon natuurlijk ‘het gedoe’ pas :). Ach, voor alles moet een eerste keer in Portugal zijn, toch?

Het was wel grappig om te zien hoe anders dit gaat dan in Nederland. Wanneer er een ongeluk is gebeurd, wordt de GNR “Guarda Nacional Republicana” gebeld en je wordt geacht om op dezelfde plek te blijven staan als waar het ongeluk is gebeurd. Iets wat natuurlijk niet handig is, omdat je dan het hele verkeer ophoudt, dus wij zijn wel een klein beetje opgeschoven om dit te voorkomen. Wanneer zij ter plaatse zijn, gaan zij allerlei afstanden meten met apparatuur, en bij iedere betrokkene verhaal halen over hoe de aanrijding tot stand is gekomen. Al met al ben je zo een aantal uurtjes verder voordat het is afgerond. Verklaart voor ons ook gelijk waarom er soms op random plekken opstoppingen zijn, als iedereen die een aanrijding heeft gehad gewoon midden op de weg blijft staan :).

Na een aantal dagen werden we gebeld door de verzekering van de tegenpartij die vertelden dat we de auto bij de garage in Torres Novas konden brengen. En dat de auto dan gemaakt zou worden. Ik heb dit nog 3x nagevraagd, want het leek me bijzonder dat ze dan ook alle onderdelen al zouden hebben, maar dit kwam allemaal goed volgens hen;).

Eenmaal daar, bleek dat de auto inderdaad niet werd gemaakt, maar dat we puur moesten komen zodat de verzekering kon checken of de schade inderdaad van het ongeluk kwam. Dat was uiteindelijk goedgekeurd. Dit was allemaal februari en begin maart. Tot op heden (begin april) wachten we dus nog op een belletje dat de auto gemaakt kan worden… Ondertussen zijn we heel blij dat we nog wel met de auto kunnen rijden, al kunnen we de achterklep niet openen.

Wandelingen

Dankzij de vele regenval hebben we niet veel lange wandelingen kunnen maken. De wandelingen deze maand vonden vooral plaats tussen de buien door, in de omgeving van ons huis. Was trouwens misschien saai klinkt, maar dat zéker niet is! We hebben veel verschillende gebieden en paden binnen die gebieden waar we lopend of na een kort stukje met de auto binnen enkele minuutjes zijn. Daar zijn we nog steeds zo ongelofelijk blij mee! Heerlijk om zoveel mooie natuur om je heen te hebben. Wel hebben we één mooie zondag kunnen grijpen om samen met een jongen uit het dorp een vernieuwde wandelroute te lopen naar het hoogste punt van het natuurpark waar we aan wonen. Dit was een hele gezellige en mooie hike! Ook leuk om dat een keer met iemand anders te doen, wandelend heb je toch vaak de leukste gesprekken. Én goed voor ons Portugees natuurlijk ;).

Padellen en gezelligheid

Deze maand waren we ook weer regelmatig op de padelbaan gestaan. We gaan steeds minder vaak met z’n tweeën, en steeds vaker leren we nieuwe mensen kennen waar we padel mee spelen, of nemen we vrienden mee die er ook mee gestart zijn, of die het ook graag eens willen proberen. We padellen vaak bij een open padelbaan een dorp verderop, waarvan we ons heel bewust zijn dat we er heel erg gezegend mee zijn :). Geen gedoe met strakke reservering schema’s en gewoon helemaal gratis, net als voetbalveldjes. Dit is ook voor Portugal heel speciaal. We hebben wel een app waar je je tijden in doorgeeft, maar aangezien wij in de avond werken en vaak overdag spelen, is dat voor ons eigenlijk bijna niet nodig. Wanneer het regent kunnen we nog uitwijken naar een andere overdekte padelbaan, bij Hotel Amieira in een ander dorp verderop  (prachtig hotel dat op onze lijst van favorieten staat!). Dit is uiteraard wel tegen betaling, maar helemaal top voor die regenachtige dagen!

Ook hebben we nog een middagje padel gespeeld met Thomas en Christel van Casa Simplicity (hier boek je nog altijd met 10% korting als je direct boekt en Saudalicious noemt!), bij hen in de buurt. Daarna hebben we nog heerlijk met hen en hun gasten gegeten bij Maria dos Cacos in Caldas da Rainha. Aanrader! Een erg gezellige dag!

Over gezelligheid gesproken, we hadden ook nog wat typische Portugese gezelligheid. De neef van mijn (Portugese) moeder was jarig, en sinds wij hier wonen zijn wij natuurlijk ook onderdeel van de familie feestjes :). Een typisch Portugese verjaardag; een uitgebreide lunch in de garage (ik weet van te voren dat ik mijn winterjas moet meenemen én aan ga houden haha) met de familie en wat vrienden. Lekkere petiscos en sopa da pedra (een super vullende soep met allerlei soorten vlees en worst, bonen, wortel en kool, niet mijn favo…). Daarna deden we nog een koffietje in het café in het dorp ;).

Smullen!

Als we thuis zijn, niet op pad zijn en geen etentjes hebben, kook ik graag! Eigenlijk is dat hetgeen wat ik het meest mis tijdens vakanties of tripjes; mijn eigen eten. Zowel qua smaak (al is uit eten gaan ook heel vaak heel lekker, maar toch kook je zelf precies zoals je het lekker vindt, toch?), als qua gezondheid. Ik voel me echt véle malen fitter, energieker en gezonder als ik een tijdje thuis eet. Een beetje balans tussen uit en thuis is dus wel fijn.

Soms hebben we van die periodes dat we iets hebben (her)ontdekt en zo lekker vinden dat we het meerdere keren per week eten. Een paar nieuwe dingen die we deze maand vaker aten;

• Çilbir geïnspireerde gebakken eieren: dit gerechtje is gebaseerd op een turks recept waarbij yoghurt, kruiden en eieren worden gecombineerd. Súper lekker! Wij eten dit graag met geitenyoghurt (omdat we dat lekkerder vinden en ik het beter verteer dan koeienzuivel). Het recept hiervoor heb ik gedeeld in mijn (gratis!) kanaal van Instagram. Als je hier ‘lid‘ van wordt kun je alle recepten en tips teruglezen!
  • Ook aten we vaak ‘courgetti’ met avocado saus. Soms met feta erdoorheen, steeds wisselen qua kruiden en andere vulling. Een recept hiervan vindt je hier. Binnenkort deel ik trouwens een lekkere variant hiervan, in combinatie met zalm uit de oven op het Instagram kanaal.

Tripje Lissabon

Mijn paspoort was bijna verlopen, wat in januari voor onze reis naar Kaapverdië al wat gedoe opleverde ;). En daarvoor moeten we natuurlijk bij de Nederlandse ambassade in Lissabon zijn. Ons idee was om hier een dagje Lissabon van te maken, maar nog leuker zou zijn als we er een klein tripje van konden maken, bedachten we een beetje laat:). Ik benaderde een aantal leuke Guesthouses en B&B’s voor een samenwerking en daar kwam één dag van tevoren een hele leuke match uit. Dat was dus even snel schakelen!

LR Guest House

We verbleven 4 nachtjes in LR Guest House, wat echt een héle dikke aanrader bleek te zijn! Het is een oud pand, wat vroeger een hostel was en nu is omgebouwd tot een sfeervol en gerenoveerde B&B. De mooie oude details zijn bewaard gebleven, zoals bijvoorbeeld het prachtige plafond. Heel kort geleden hebben ze alle ramen en kozijnen verwisseld waardoor je als je deze dicht houdt, ondanks dat je midden in het centrum zit, niet erg veel last hebt van het lawaai. Natuurlijk hoor je het nog steeds, maar het viel ons enorm mee! De mensen die er werken zijn ongelofelijk aardig, gastvrij en behulpzaam. Het ontbijt is heel uitgebreid, naast fruit, vers brood, vleeswaren, Portugese kazen en veel meer beleg, zijn er ook noten, verse cakes of koekjes en bakken ze pannenkoeken of eitjes helemaal naar wens. Wij hadden heerlijke scrambled eggs of een omelet met avocado en groenten. En ik kon iedere dag genieten van een heerlijke almond cappuccino :). Oh en ik vergeet ook de gratis drankjes en snacks die je gedurende de hele dag kunt pakken (ze hebben wel een fooienpot waarvan ik hoop dat veel mensen die gebruiken:)). Kortom, deze Guest House is een ideaal plekje voor een hele eerlijke prijs in hartje Lissabon!

Nieuwe Lissabon restaurant tips

Natuurlijk hebben wij ook weer héérlijk gegeten in Lissabon! Een aantal nieuwe plekjes die we hebben ontdekt én die we zeker aan kunnen raden zijn;

Encanto: Onze eerste michelin-ster ervaring in Portugal! En wát voor een! Deze stond al een tijdje op ons lijstje. En na ons bezoek aan Casa Nossa (met dezelfde eigenaar als de chef-kok van dit restaurant) kwam het weer bovendrijven. En deze maand kregen we eindelijk de kans om deze plantaardige ervaring van José Avillez te ervaren. Het was zonder twijfel onze beste eet- en drinkervaring ooit. En hoewel we niet vegetarisch zijn, maakte de haute cuisine met groenten in de hoofdrol het voor ons nog interessanter. Het maken van zulke mooie, intense en perfect uitgebalanceerde gerechten met groenten, vergt veel creativiteit! Ze serveren een vast vegetarisch 12 gangen menu, waarbij ze focussen op seizoensgebonden producten van kleine of lokale Portugese boeren.

We kozen voor de niet-alcoholische combinatie-optie, die echt fantastisch was! Denk aan drankjes zoals kombucha, kombuwater en kefir. Heel bijzonder hoe ze deze combineerden met het eten. Echt zoveel leuker, gezonder en creatiever dan non-alcoholische wijn of mocktails. We vonden alles lekker maar een paar favo’s waren het gerecht met couscous uit Transmontanos, Atlantische zeewieren en Hollandaisesaus, geserveerd met Kombu water, Koji water, codium zeewier en gefermenteerde honing. Of misschien de groente ‘alheira’ van pompoen en prei met eigeel en boerenkool in verschillende texturen, geserveerd met geroosterde pompoenkombucha…?

Zula Bistro & Bar: Zula Bistro serveert heerlijke gerechten met een Midden-Oosters tintje. De gerechten zijn niet heel traditioneel, maar juist net even anders en creatief wat wij erg konden waarderen als afwisseling! Denk aan lamskebab met harissasaus, aardappelgratin en boerenkool en geroosterde aubergine met geitenkaassaus en dukkah. Ook de toetjes waren heerlijk, vooral de crème brulee van citroen en kardemom.

Mankooche: Dit was een leuke vondst! Vlak bij de Time Out Market in Lissabon, ergens aan een verstopt binnenpleintje, vind je dit Midden Oosters pareltje van een restaurantje. We hebben hier heerlijk geluncht! Het binnenpleintje is gezellig en het eten en de prijs/kwaliteit verhouding is echt top! We bestelden wat dips met pita en een mixed grill om samen te delen. Dat was meer dan genoeg voor een heerlijke lunch.

Kefi Lisbon: Voor de afwisseling besloten we eens Grieks te lunchen. Kefi is een gezellige, moderne Griek, waar je gerechtjes om te delen besteld. Ze waren stuk voor stuk heerlijk! Lekkere gerechtjes met feta, aubergine en tomaat en heerlijke kruiden. Wel iets wat prijzig voor Portugese begrippen. Wat we jammer vonden was dat de service wat tegenviel. Het was wat rommelig en het personeel was af en toe wat onvriendelijk naar elkaar en wat kortaf naar de klanten. Maar toch, het eten is heerlijk dus als je van Grieks houdt is een lekkere lunch hier zeker aan te raden!

Comoba Lisbon: Dit is een wat hippere brunch/lunch plek. Maar waar je meestal bij zulk soort tentjes van die standaard gerechten als avocado toast, eggs benedict of een simpele bowl met tofu ziet, hebben ze hier juist hele creatieve, gezonde, smakelijke gerechten. Denk aan Turkse eieren met yoghurt, een bowl met gemarineerde tempeh, spreads, kimchi en veel meer. Heel leuk en heel lekker! Wij hadden hier een ‘date’ met een leuke Amerikaanse dame die ik via Instagram leerde kennen. De sfeer is ongedwongen en de ruimte is lekker ruim. Ze zijn alleen op met lunch (zonder reservering).

Meer Lissabon

Onze stedentrips zijn eigenlijk altijd een afwisseling van héél veel lopen en héél veel eten, haha. Maar naast eten en slapen hebben we nog wel iets meer gedaan in Lissabon ;). Ondertussen zijn we al vaak in deze prachtige stad geweest, dus we hadden geen dingen meer die we persé graag wilden opzoeken. Rondlopen, de prachtige façades en gebouwen bewonderen, genieten van de miradouros en kleine verstopte winkeltjes bekijken was waar we de rest van onze tijd mee vulden. Zo hebben we toch weer nieuwe straatjes, winkeltjes en binnenplaatsen (zoals casa do Alentejo) ontdekt.

Ik vind het heerlijk om zo rond te struinen door deze bijzondere stad, maar ook erg vermoeiend. Natuurlijk helemaal omdat we ook op tijd in de ochtend bij onze afspraak bij de ambassade moesten zijn en we samenwerkingen met het verblijf en restaurants hadden, wat super leuk is, maar toch ook een soort druk geeft. Maar vooral het contrast met ons thuis, waar het altijd heerlijk rustig is, veel natuur, weinig gehaaste mensen, geen toeristen. Dat contrast maakt zo’n stedentrip best intens, maar ook weer heel leuk :).

Volg Saudalicious op Facebook, Instagram, Pinterest en/of LinkedIn!

Geïnspireerd geraakt door iets in dit artikel? Deel het via Facebook of Instagram. Dat helpt ons enorm 🙂 En als je @saudalicious hierin tagt, kan ik het zien en je gelijk bedanken! Obrigada!

Reistips:

Auto huren: Wij huren onze auto graag via SunnyCars, omdat we hier altijd zeker zijn van een goede all-risk verzkering, zonder onverwachte kosten achteraf. Betrouwbaar en fijn!

Hotel boeken: Ik boek het liefst rechtstreeks, maar wanneer ik kort van te voren boek of we nog niet zeker zijn, dan boek ik via Booking.com. Hierbij wordt je boeking snel bevestigd en kun je sorteren op annuleerbaar. Extra tip: Je kunt ook sorteren op duurzame plekken! Daarbij is het fijn dat als er iets misgaat vanuit de verhuurder, dit altijd goed wordt geregeld.

Tours/tickets: Mijn favoriete website voor tours en tickets voordat ik naar een stad ga is Get Your Guide. Het helpt een idee te krijgen van wat er allemaal te doen is in de stad én voorkomt dat je uren in de rij moet staan omdat je – vaak ook nog goedkoper – vooraf kaartjes kunt kopen voor tripjes, bezoekjes en tours.

Kortingscodes:

Voor Portugal én Nederland

• Duurzame sportkleding: SAUDALICIOUS voor -10% op Mijn favo duurzame sportkleding van Iron Roots (wereldwijd)
  • Supplementen: SAUDALICIOUS voor -€10,- op kwalitatieve, duurzame en voorgesorteerde supplementen om gezond te blijven van Vitaily (Europa)
  • Portugees Leren: Gebruik code SABINE15 bij de check-out voor 15% korting op alle cursussen van Mia! (wereldwijd)
  • Body & Fit: Kortingscode van 10% verkrijgbaar (vraag even via een berichtje naar mij op social media)! Hier bestel ik soms supplementen, maar vooral vegan eiwitpoeder met de minste troep die ik tot nu toe heb gevonden én stevia drops. (Europa)

Alleen voor Nederland:

• EMB TestSAUDALICIOUS voor -5% op een gezondheidscheck op basis van energetisch morfologische bloedtest bij Food your Thought (NL)
  • Kombucha & Waterkefir: SAUDALICIOUS voor -€5,- op suikervrije kombucha’s of waterkefir van Aard’g (NL+BE)
  • Duurzame slow fashion: SAUDALICIOUS voor -15% op het prachtige duurzame slow fashion merk Common & Sense (NL)
  • Pastel de nata: SAUDALICIOUS voor -10% op Pastéis de nata uit Lissabon van Mister Nata (NL)
  • Gezond glutenvrij brood: SAUDALICIOUS voor -10% op de gezonde meelmixen van Oerchef. Super vers, simpel en snel; water, eitjes, mengen en in de oven!
  • Natuurlijke skincare: SAUDALICIOUS voor -10% op 100% natuurlijke skincare van Botanical Beauty (NL)

Alleen voor Portugal:

• Origens bio: SAUDALICIOUS voor -10% bij deze fijne online store waar je veel biologische producten vindt!
  • Captain Kombucha: SAUDALICIOUS voor -20% korting op mijn favoriete kombucha en waterkefir van Portugal

Iets nodig van onderstaande webshops? Door deze links te gebruiken steun Saudalicious, omdat ik dan een kleine commissie ontvang. Kost jou niets extra’s.