if ( function_exists('yoast_breadcrumb') ) {yoast_breadcrumb('');}

Wandelen en fietsen in Noord Portugal met Fora

24 mei 2024

De Minho regio is een relatief onontdekt, prachtig groen gebied in het noorden van Portugal. Fora biedt verschillende georganiseerde reizen binnen Portugal, waaronder in dit gebied. En wij mochten mee met de allereerste editie! We wandelden en fietsten langs stromende rivieren, door prachtige groene bergen, bossen en pittoreske stadjes zoals Viana do Castelo en Ponte de Lima. In deze blog neem ik je mee met onze avontuurlijke 7-daagse reis met Fora!

Dag 1: Aankomst in Arcos de Valdevez

Na een rit van 3.5 uur met een mooie tussenstop in Vila Nova de Famalição, kwamen we aan het eind van de middag aan bij de eerste accommodatie van de week. Terry en Rowan, het koppel achter Fora, stonden ons al op te wachten bij de oprit van het prachtige Quinta Lamosa. Op deze prachtige plek nabij Gondoriz, gemeente Arcos de Valdevez, verbleven we de eerste twee nachten. Deze plek is omringd met groen en heeft verschillende houten huizen waar je in kunt verblijven. Het was prachtig weer, dus nog perfect om even aan het zwembad te liggen totdat iedereen zou zijn aangekomen.

Aan het begin van de avond maakten we kennis met de medereizigers. Onder het genot van – natuurlijk – een glaasje vinho verde, lekker eten en een prachtige zonsondergang, legden Rowan en Terry uit hoe de rest van de week er ongeveer uit zou gaan zien. De rest van de avond hebben we gezellig gekletst en elkaar beter leren kennen. Ter voorbereiding op de eerste hike-dag die ons stond te wachten, gingen we op tijd naar ons huisje terug. Klaar voor de actieve week!

Dag 2: Koudwatertraining en de eerste wandeling

Vandaag stonden we – voor ons doen – vroeg op en genoten we van een gezamenlijk ontbijt. Terry en Rowan zorgden iedere dag voor een mooi gedekte tafel met een uitgebreid ontbijt, inclusief eitjes of pannenkoeken. Er was altijd meer dan genoeg en er werd rekening gehouden met iedereens wensen. Aan het einde van het ontbijt was er nog gelegenheid om wat klaar te maken om mee te nemen voor de lunch later op de dag.

Deze dag begon met een mooie autorit naar de start van de trail die Fora heeft uitgestippeld. De rest van de week leggen we te voet en per fiets af. De route van vandaag leidt bergafwaarts naar het dorpje Arcos de Valdevez en deze avond sliepen we nog een nachtje in dezelfde accommodatie. Eenmaal daar aangekomen deden we eerst een gezamenlijke korte wandeling naar een riviertje waar Rowan en Terry ons een koud water training gaven. Wegens gezondheidsredenen besloot ik om niet mee te doen (net als met langdurig vasten heb ik ook bij koudwatertrainingen zo mijn eigen voorwaardes). Maar ik deed wel mee met de ademhalingsoefening vooraf én zo vanaf de kant kon ik iedereen extra goed in beeld brengen ;). Rowan en Terry zorgden dat iedereen goed voorbereid was om het koude water in te gaan en deelden tips hoe je met je adem, gedachten en houding je lichaam hier het beste bij kunt begeleiden. De bedoeling was om minimaal 3 minuten in het koude water te blijven. Dennis, mijn vriend, deed wel mee. Hij vond het een leuke ervaring, vooral om te merken dat ademhaling veel kan doen om je warm en rustig te houden.

Fris en uiteindelijk weer opgewarmd vertrokken we met de groep voor de eerste hike. De wandeling die Rowan en Terry hadden uitgezet was ongeveer 17 kilometer en liep grotendeels langs de rivier Vez, over de “Ecovia do Vez”. Van tevoren kregen we een bestandje om te uploaden in onze hike-app waardoor we de route konden volgen. Dit was eigenlijk amper nodig, want de route kon bijna niet missen. Heel fijn, want zo konden we lekker genieten van de wandeling en hoefden we ons geen zorgen te maken of we wel goed liepen. Het was een prachtige route met veel groen, mini watervalletjes, tropische planten en mooie bloemen. Een groot deel van de wandeling was over houten loopbruggen die de Portugezen “passadiços” noemen. We zagen ook veel vogels en bijzondere andere dieren. Na de wandeling fristen we ons op en ‘s avonds aten we gezellig met de rest van de groep bij een restaurantje in de buurt.

Dag 3: Wandelen naar de volgende accommodatie in Ponte de Lima

We verlieten het mooie plekje in Gondoriz, op weg naar onze volgende bestemming, een accommodatie nabij het mooie Ponte de Lima, een prachtige plek waar wij in 2018 voor het laatst geweest zijn. Natuurlijk deden we deze reis te voet! Na een voedzaam ontbijt en een korte yoga/stretching sessie, gingen we op pad. We volgden opnieuw de rivier Vez, die uiteindelijk in de buurt van Arcos de Valdevez uitmondt in de Lima rivier.

Wij besloten kort van de route af te gaan om dit kleine stadje te bewonderen. Leuk om zo wat afwisseling te hebben van natuur en cultuur/stad. Via deze plek vervolgden we onze weg naar het Westen, langs de Lima rivier.

We waren nu over de helft en het begon wat harder te regenen. Precies een goed moment voor een lunch! Deze dag hadden we het luxe; Terry en Rowan trakteerden ons op een heerlijke verse lunch bij een picknickplek met een overdekt stukje. Ideaal om even te schuilen voor de regen en te genieten van de salade die zij gemaakt hadden. Ze hielden trouwens ook heel fijn rekening met mijn glutenvrije dieet en maakten voor mij een aparte salade zonder pasta. De wandeling was in totaal 25 kilometer. We hadden er nog zo’n 10 te gaan na de lunch. Dit laatste deel langs de Lima rivier liep Terry gezellig met ons mee.

We kwamen aan in onze tweede accommodatie: Quintinha da Cachadinha. Een prachtig plekje met een mooi uitzicht over de bergen en fijne huisjes. Die avond moesten wij online werken, en besloten we daarna lekker uit eten te gaan in Ponte de Lima (Bij Taberna Porta Vermelha, aanrader!). De rest van de groep maakte gebruik van de boodschappenservice van Fora. Hierbij bestel je boodschappen voor bepaalde gerechten. In alle accommodaties is de mogelijkheid om te koken, dus dat is mooi geregeld!

Dag 4: Rustdag | Ponte de Lima ontdekken

Na twee lange hikes was er deze dag een rustdag gepland. Er waren verschillende opties waar je je voor kon opgeven, zoals SUPpen of een wijnproeverij. Maar je kon er natuurlijk ook voor kiezen om zelf op pad te gaan of juist even lekker niks of heel weinig te doen en te blijven bij de accommodatie. Deze dag ging dan ook iedereen van de groep zijn/haar eigen weg.

Wij kozen ervoor om het stadje Ponte de Lima in te gaan. Het was even geleden voor ons, wat het juist heel leuk maakte om herinneringen op te halen en meer te ontdekken. We lunchten heerlijk bij Lovers philosophy, maakten veel foto’s, wandelden door de schattige straatjes, over de bekende brug naar de overkant en door het park. Al onze tips van deze stad deelde ik in deze post op Instagram

Dag 5: De eerste fietsdag | Op naar Viana do Castelo

Vandaag werden de mountainbikes geleverd voor de eerste trip op de fiets, richting het Oosten. De reis ging verder langs de Lima, helemaal tot aan het mooie kustplaatsje Viana do Castelo. Hier stond onze laatste accommodatie op ons te wachten.

De fietsen werden afgesteld, de helmen gingen op en daar gingen we. Voor mij best spannend, want de laatste keer dat ik op een mountainbike zat ben ik head-first onderuit gegaan. Gelukkig konden Rowan en Terry me gerust stellen en werd ik verzekerd van makkelijk te berijden paden. En dat was zeker zo! Weinig moeilijke klimmetjes of technische paadjes, vooral veel fijne paden langs het water met hier en daar een kleine uitdaging door de modder van de regen die was gevallen. Maar het viel me gelukkig erg mee! Het voordeel van fietsen is natuurlijk dat het allemaal iets sneller gaat, je meer afstand kunt afleggen en je zo weer een hele andere beleving krijgt van deze omgeving. De paden waren lekker divers.

Het eerste stuk was rechtstreeks via de Lima rivier, naar Ponte de Lima. Tijd voor een korte stop en een lekkere koffie (bij Maria Rosa). Het laatste deel werd steeds meer bos- en duinachtig. Prachtig! Hoe dichterbij we bij de eindbestemming kwamen, hoe beter we de zee konden ruiken. Onderweg stopten we een paar keer om van het uitzicht en de vele vogels die er vlogen, te genieten. De route was heel gemakkelijk waardoor we lekker konden doorfietsen zonder al te veel te hoeven zoeken.

Eenmaal aangekomen in Viana do Castelo werd het allemaal wat drukker op de weg en besloten we de brug maar even lopend te pakken. De derde en laatste accommodatie bevindt zich midden in het centrum: 3 Marias Residence. Een prachtig oud karakteristiek pand met mooie kamers, een uitgebreide openbare keuken en een fijne tuin met zwembad. Eenmaal in de tuin heb je bijna geen weet meer van dat je je in het centrum van Viana do Castelo bevindt.

We besloten even te acclimatiseren, werkten nog een paar uurtjes online en gingen daarna op pad voor het avondeten. We hadden een fantastische timing, want er was deze dag een fado avond bij restaurant Amália em Viana. We genoten van heerlijk eten, begeleid door prachtige fado nummers. Aanrader!

Dag 6: De laatste dag | Viana do Castelo

Vandaag stond er opnieuw een fietsroute op de planning. Dit keer niet naar een nieuw punt, maar in de omgeving van Viana do Castelo. Als je niet vaak fietst, is zo’n lange zit op een fiets een flinke aanslag op je billen, merkten we deze dag! Degenen die hier last van hadden konden delen van de geplande route ook lopend afleggen. Dat is precies wat wij deze dag gedaan hebben. We hebben een mooi stukje langs de kust gelopen en op de berg ten noorden van de stad, waar ook het prachtige Sanctuarium Santa Luzia zich bevindt. Deze kerk is niet te missen als je een bezoekje brengt aan deze stad in Noord Portugal! Vooral de buitenkant van het gebouw is prachtig.

Vanaf deze berg heb je een waanzinnig uitzicht over de stad. Verder naar het noorden toe vind je mooie bospaadjes waar je kunt fietsen en wandelen. Vergeet ook zeker niet een bezoekje te brengen aan het dorpje São Mamede en de waterval bij Poço Negro. Tot slot maakten we nog een korte wandeling langs de kust, waar ook de fietsroute langs komt.

Deze mooie dag, en daarmee deze fijne actieve week, sloten we af met een heerlijk gezamenlijk diner, wederom gemaakt door Terry en Rowan van Forain de keuken van de laatste accommodatie. Heel gezellig om met de anderen terug te kunnen blikken op de week en erg leuk om te merken hoe de groep elkaar beter is gaan leren kennen, in vergelijking met het allereerste gezamenlijke diner.

Na een laatste nachtje slapen en een gezamenlijk ontbijt, zat het er dan toch echt op. De eerste Fora week is een feit en we vonden het geweldig om er deel van te mogen uitmaken! 🙂

Ook zin gekregen om een deel van Portugal te ontdekken tijdens een Fora week?

Dat kan natuurlijk! Terry en Rowan bieden zo’n actieve week op verschillende plekken in Portugal aan. De volgende editie vindt plaats in het voorjaar van 2025 en hebben Terry en Rowan iets aangepast: 2 dagen hiken, 1 dag relaxen, 1 dag hiken en kajakken en 1 dag fietsen. Naast deze reis door de Minho, kun je ook met hen mee op wandel- en fietsreis naar het Westen van de Algarve en het prachtige Madeira. Bekijk hun website voor meer informatie over de verschillende reizen.

Volg Saudalicious op Facebook, Instagram, Pinterest en/of LinkedIn!

Vond je dit artikel leuk of inspirerend? Deel het via Facebook of Instagram en als je @saudalicious hierin tagt, kan ik het zien en je gelijk bedanken!

Geïnspireerd geraakt door iets in dit artikel? Deel het via Facebook of Instagram. Dat helpt ons enorm 🙂 En als je @saudalicious hierin tagt, kan ik het zien en je gelijk bedanken! Obrigada!

Reistips:

Auto huren: Wij huren onze auto graag via SunnyCars, omdat we hier altijd zeker zijn van een goede all-risk verzkering, zonder onverwachte kosten achteraf. Betrouwbaar en fijn!

Hotel boeken: Ik boek het liefst rechtstreeks, maar wanneer ik kort van te voren boek of we nog niet zeker zijn, dan boek ik via Booking.com. Hierbij wordt je boeking snel bevestigd en kun je sorteren op annuleerbaar. Extra tip: Je kunt ook sorteren op duurzame plekken! Daarbij is het fijn dat als er iets misgaat vanuit de verhuurder, dit altijd goed wordt geregeld.

Tours/tickets: Mijn favoriete website voor tours en tickets voordat ik naar een stad ga is Get Your Guide. Het helpt een idee te krijgen van wat er allemaal te doen is in de stad én voorkomt dat je uren in de rij moet staan omdat je – vaak ook nog goedkoper – vooraf kaartjes kunt kopen voor tripjes, bezoekjes en tours.

Kortingscodes:

Voor Portugal én Nederland

• Duurzame sportkleding: SAUDALICIOUS voor -10% op Mijn favo duurzame sportkleding van Iron Roots (wereldwijd)
  • Supplementen: SAUDALICIOUS voor -€10,- op kwalitatieve, duurzame en voorgesorteerde supplementen om gezond te blijven van Vitaily (Europa)
  • Portugees Leren: Gebruik code SABINE15 bij de check-out voor 15% korting op alle cursussen van Mia! (wereldwijd)
  • Body & Fit: Kortingscode van 10% verkrijgbaar (vraag even via een berichtje naar mij op social media)! Hier bestel ik soms supplementen, maar vooral vegan eiwitpoeder met de minste troep die ik tot nu toe heb gevonden én stevia drops. (Europa)
  • Colorful Standard: code SAUDALICIOUSCS10 voor 10% Korting op dit duurzame kledingmerk met kleding in alle mogenlijke kleuren.
  • Organic Basics: Code SAUDALICIOUS voor 10% korting op duurzame, gezonde basic kleding en ondergoed.

Alleen voor Nederland:

• EMB TestSAUDALICIOUS voor -5% op een gezondheidscheck op basis van energetisch morfologische bloedtest bij Food your Thought (NL)
  • Kombucha & Waterkefir: SAUDALICIOUS voor -€5,- op suikervrije kombucha’s of waterkefir van Aard’g (NL+BE)
  • Duurzame slow fashion: SAUDALICIOUS voor -15% op het prachtige duurzame slow fashion merk Common & Sense (NL)
  • Pastel de nata: SAUDALICIOUS voor -10% op Pastéis de nata uit Lissabon van Mister Nata (NL)
  • Gezond glutenvrij brood: SAUDALICIOUS voor -10% op de gezonde meelmixen van Oerchef. Super vers, simpel en snel; water, eitjes, mengen en in de oven!
  • Natuurlijke skincare: SAUDALICIOUS voor -10% op 100% natuurlijke skincare van Botanical Beauty (NL)

Alleen voor Portugal:

• Origens bio: SAUDALICIOUS voor -10% bij deze fijne online store waar je veel biologische producten vindt!
  • Captain Kombucha: SAUDALICIOUS voor -20% korting op mijn favoriete kombucha en waterkefir van Portugal

Iets nodig van onderstaande webshops? Door deze links te gebruiken steun Saudalicious, omdat ik dan een kleine commissie ontvang. Kost jou niets extra’s.